Brev:
Manglende appetit - 7 mdr.
16. april 2008
Alder:
7 mdr.
Manglende appetit - 7 mdr.
Kære Helen
Så er jeg på banen igen med et par spørgsmål omkring kosten. Sofia er nu godt 7 måneder, og jeg er netop gået ned på 3 amninger dagligt. Jeg skal starte på arbejde igen om en måned og vil til den tid ned på to amninger (morgen + aften). Sofia var syg et par dage i sidste uge (kastede op den ene dag og havde feber den næste), og efter et par dages sygdom er hun slet ikke kommet på de mængder mad, hun plejer.
Hun spiser stadig fint om morgenen (amning, når hun vågner omkring kl 6 og øllebrød eller havregrød omkring kl 8.30). Derefter puttes hun til formiddagslur og sover 1-2 timer. Frokost omkring 11.30. Hun plejede at spise ca. 150 g kartoffel-grøntsagsmos med eller uden kød, men nu er det svært at få mere end et par mundfulde, måske en fjerdedel i hende.
Amning omkring 12.30 og derefter puttes til lur. Sover 1-2 timer. Midt på eftermiddagen har jeg i de sidste par uger prøvet med lidt bondebrøds-hapsere med leverpostej, avocado eller ærtemos. Det var hun i starten meget glad for, men nu spiser hun det ikke med så stor vellyst mere. Hertil har hun fået lidt frugtmos (+ jerndråber). Jeg har istedet prøvet med A38 og blandet frugtmos i, og det er hun helt vild med. Men hvor stor portion A38 må hun få? Til aften får hun igen kartoffel-grøntsagsmos med eller uden kød og derefter ammes hun lige inden sengetid (ca kl 19).
Hun plejer at være rigtig sulten til aftensmaden, men nu kan det være svært at få hele portionen i hende. Udover amning får hun mme i morgenmad + mos, og jeg giver hende mme i kop til morgenmad. Det prøver jeg også at tilbyde hende om eftermiddagen, men der vil hun hellere have vand. Hun får vand af kop til de andre måltider.
Får hun mælk nok? Skal jeg prøve at give hende en mindre portion øllebrød/havregrød om morgenen, da hun måske er overmæt til frokost? Jeg laver øllebrød af to skiver mørkt rugbrød (ca 80g) og havregrød af 1 dl havregryn. Det skal siges, at hun endnu ingen tænder har, og umiddelbart ser / mærkes det heller ikke som om, at der er nogen på vej. Jeg troede ellers først, at tænder kunne være årsag til hendes manglende appetit.
Hun har hele tiden tager fint på og vejede for 14 dage siden 9.1 kg og var 72 cm.
Det var endnu engang en masse spørgsmål, men tusind tak på forhånd.
Mange hilsner fra
Malene